Tillymeas rader

Direktlänk till inlägg 11 april 2012

En dag i en rad av många.

Av Tillymea - 11 april 2012 13:57

Så har vetrinärsbesöket kommit och gått, det värsta befarat och insikten har slagit hårt....för hårt.


Enda sedan lilla Troy kom hem till oss har han kämpat på, liten till växten, dom första 2 månaderna handlade det mest om att få honom i bra kondition, lägga på vikt och brygga upp kroppen, vi märkte tidigt att han inte orkade med så mycket ansträngningar,

när han var liten skulle han sitta var annan minut under promenaderna, då tänkte jag att dom ska ju inte motioneras så då kan man väll inte förvänta sig att  kondiotonen skulle vara på top,

Haft underbart stöd av hunduppfödarna och det är mycket uppskattat, deras kunnande och omsorg    


När utredningen startade och man misstänkte bakterie /lunginflamation så förklarade det ju många symptom,

min tanke var att så fort man fått bukt på bakteriern och vi fått klartecken så skullle vi börja träna Troys lungor i ex vattenträning....

Behandling hade jag som ett halmstrå...  


Idag vet jag att det inte finns någon behandling ( i Sverige)

Troy hade mkt dåliga värden

på en 6 gradig skala av blåsljud (lokalt centrerat) låg hans på  4

I trycket i kammaren mellan höga o vänstra förmaket där  värdet inte ska överstiga 80 kvicksilver värden ??/kommer inte exakt ihåg allt vetrinären sade just då....så hade Troy över 140....

Jag är ingen expert men det är inte svårt att lägga 2+2


Nu kan det ju tyckas av några att låta han somna in omedelbart....


Vill bara göra helt klart att ( Jag kommer alldrig låta Troy lida eller bli mkt sämre, då kommer han få somna in fort, men att inte ge honom en chans när han faktiskt på sina egna  premisser mår alldeles utmärkt så finner jag det rätt barbariskt att inte låta honom få sin sista tid i livet  fyllt av det han älskar, söka, sniffa, skutta(i viss mån) gosa, äta gott, bli kliad bakom örat, ligga och snusa med sin bästa kompis Tilly, busa och bita i ben, grisöron eller ett stort ben NOMNOM....

Hade Troy haft ont, svårt att andas, eller dålig syresättning hela tiden hade jag inte väntat,

nu är det faktiskt så att Troy mår bra och att han får styra sin egen takt precis som han fått gjort hela sin lilla tid i livet,

Han kommer få mera egna prommenader där han får skutta, sniffa och bara njuta, men många rundor med båda hundarna,

Tilly vår staffe tik får sina långrundor med en vän och hennes hundgrupp, även för henne blir det mer enskilda promenader för hennes behov skiljer sig....


Man kan alltid tvist om när och hur länge....


för mig är det självklart när hunden inte mår bra och inte är lycklig då är tiden inne.

Tårarna rinner konstant och sorgen får löpa fritt, mina barn förstår och tar det på ett bra sätt, vi har berättat för dom självklart , för det är ju inte någon nyhet att Troy är flåsig det har dom vetat länge....

Förberedandet är viktigt för alla. Jag ser att Tilly förstår att det är något hon ligger närmare än tapetklister på mig, lilla hjärtat för henne kommer det bli tomt, finare vänner är svårt att hitta    


Nu tar jag en liten pause från allt, tid att smälta tid att umgås tid att forografera min älskade hund Troy 


  

 
 
Josefine

Josefine

11 april 2012 16:19

Gumman, jag tänker på er och hoppas att allt kommer att gå bra med Troy och att han slipper lida. Massa styrkekramar! /Josefine

http://thisisjo.spotlife.se

Tillymea

11 april 2012 23:54

Tack tjejjen,

Känner mig bedövad stundvis,
min fantastiska Troy så otroligt glad att han kom in i vårt liv finare kille får man leta efter

 
Ingen bild

Rose-Marie

11 april 2012 20:50

Åh kära nån.., läste just på Fb och nu här, tårarna rinner här också. Förstår vad sorgligt det känns, så ledsamt detta var. Varför skulle det bli så här för :(
Många styrkekramar till er och jag vet precis hur jäkla jobbigt det är.
Rose-Marie

Tillymea

11 april 2012 23:52

Tack Rosie

 
Jennie

Jennie

12 april 2012 00:26

Tårarna rinner,ledsen för er skull att utlåtandet blev så fruktansvärt negativt. Jag tycker som du - Troy lider inte utan har bara inte samma ork som en frisk hund & han är värd att ge vad han behöver under den tid han orkar.
Messa/ring när du orkar ses.
Många kramar jennie

http://frassehero.wordpress.com

Tillymea

12 april 2012 11:31

Tack vännen, du vet hur han mår man måste ge honom den tiden han fortfarande mår bra,
vi ses snart

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tillymea - 30 maj 2012 15:01

Dagen  jag fruktade kom fort...så fort   Min älskade Troy blev sämre, jag har sagt att jag ska inte vänta tills mina djur lider, vill hellre att deras minnen om livet ska vara ljusa och fyllda med kärlek... Min lilla sötis klarade inte mkt all...

Av Tillymea - 5 maj 2012 19:21

Staffe träff i Tulling Grustag   Velade in i det sist, brukar jag aldrig göra men som läget är nu är jag rätt låg, vill inte åka någonstans då jag har en ångest att Troy ska bli sämre och avlida när jag inte är där...     Men jag är så glad a...

Av Tillymea - 2 maj 2012 13:47

Tiden rinner iväg och det har redan gått 2 veckor sedan diagnosen..   Konstigt hur livet fortsätter fast man tror det stannat upp, oundvikligen så gör det inte det, allt avgör dagsformen just nu, mår min lilla hund bra så är dagen helt ok, men...

Av Tillymea - 22 april 2012 15:05

Så kommer lite uppdatering efter senaste blogginlägget. Har haft en liten tid jag hängett mig i letandet efter information och möjligheter ang Troy, vet att operationen inte utförs i sverige, och kostnaderna för en sådan är dyrt alldeles för dyrt ;...

Av Tillymea - 8 april 2012 12:47

Glad påsk till er alla i efterskott..   Helgen kom å gick igen, god mat och massor med godis..... Gjorde en Janssons frestelse som inte gick av hackor, har lärt mig ätan Jansson tog bara 35 år, se alldrig för sent att lära sig ;) ägghalvor me...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards